Jump menu

Main content |  back to top

Başlangıç

Yaklaşık 200 yıl önce, Londralı bir antikacı dönemin egzotik dekor modasına ürün tedarik etmek üzere Uzakdoğu'dan deniz kabukları getirmeye başladı.

Marcus Samuel'in girişimi daha sonra oğulları Marcus Junior ve Sam'in yöneteceği başarılı bir ithalat-ihracat şirketinin temellerini attı.

O tarihlerde petrol yaygın olarak aydınlatma ve yağlarda kullanılıyordu ve endüstri Rusya'nın yüksek kaliteli geniş petrol rezervlerinde ve stratejik bir doğal limana sahip Bakü kentinde üslenmişti.

Petrol nakliyatında devrim

1886'da içten yanmalı motorun icadı ulaşım yakıtı talebinde patlamaya yol açtı. Sevkiyat uzmanlıklarını temel alan Samuel kardeşler dökme petrol taşımak üzere bir gemi filosu kurdu. Murex adlı ilk tankerlerinin ilk seferiyle petrol nakliyatında devrim yarattılar. 1892'de Murex Süveyş Kanalı'nı geçen ilk tanker oldu. Samuel kardeşlerin şirketi 1897'de Shell Nakliyat ve Ticaret Şirketi adını aldı. Logo olarak bir deniz kabuğu kullandılar.

Nasıl Royal Dutch Shell olundu?

Shell Nakliyat'ın Doğu'daki faaliyetleri Rusya'ya bağımlılığı azaltmak için yeni petrol kaynakları arayışıyla birleşince, şirket Royal Dutch Petroleum (Hollanda Kraliyet Petrolü) ile irtibat kurdu. İki şirket 1903'te kendilerini Standard Oil egemenliğine karşı korumak için güçlerini birleştirdi. 1907'de tamamen birleşerek Royal Dutch Shell Group adını aldılar. Shell'in logosu, bugün de kullanıldığı şekliyle, istiridyeye dönüştü. 1920'lerin sonlarında Shell dünyanın ham petrol üretiminin %11'ini gerçekleştirerek ve tanker tonajının %10'unu elinde bulundurarak dünyanın lider petrol şirketi oldu. 1930'lar zor yıllardı: Meksika'daki varlıklarına el konan grup petrol sahalarını kamulaştıran Venezüella hükümetiyle de cömert şartlar çerçevesinde anlaşmak zorunda kaldı.      

Savaş sonrası yıllar

İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra oluşan barış ortamı otomobil kullanımında bir patlama yaratınca, Shell de Afrika ve Güney Amerika'ya açıldı. 1947'de Shell Meksika Körfezi'nde ilk ticari açık deniz petrol kuyusunu açtı. 1955'e gelindiğinde Shell'in 300 kuyusu vardı. 1958'de Shell Nijerya'da üretime başladı.

Petrol krizi

1969'da Kaddafi Libya'da iktidara geçti ve petrol üretimini keserek fiyatları yükseltti. Başka üreticiler de aynısını yapacakları yönünde tehditler savururken Yom Kippur savaşıyla birlikte kriz doruk noktasına ulaştı. Birkaç hafta içinde OPEC ülkeleri petrol fiyatını dörde katladılar ve iki ay boyunca boykot uyguladılar. Bunun Batı üzerindeki etkisi ekonomik bir felaket oldu.

Yeni kaynaklar

1970'ler Shell'in Kuzey Denizi'nde ve Güney Amerika'da petrol sahalarını geliştirmesi açısından önemli yıllardı. Bu zor ve aynı zamanda pahalı bir girişim olsa da Ortadoğu'daki kaynakların azaldığı göz önüne alındığında, hayati önem taşıyordu. 1978'de Shell Meksika Körfezi'ndeki Cognac sondaj ve üretim platformunu tamamladı. Cognac 335 metreyle dünyanın en yüksek platformuydu.

Büyüme

1990'ların ortasından itibaren, çevre meseleleri önem kazanmaya başlayınca, petrol endüstrisine yönelik kamu denetimi yoğunlaştı. Shell Brent Spar platformunu elden çıkarma planları nedeniyle eleştirilirken Nijerya'da sıkıntılar yaşadı. Yeni milenyum yaklaşırken Shell Çin ve Rusya'ya açıldı. 2005'te eski kurumsal yapısını değiştirerek tek bir yeni şirket yarattı. Shell halen dünyanın en büyük petrol ve gaz şirketlerinden biri olma özelliğini koruyor. Sıvılaştırılmış doğal gaz ve GTL(gazdan sıvıya dönüşen yakıt) ile ilgileniyor; sürdürülebilir biyolojik yakıtların geliştirilmesine yardımcı oluyor ve ayrıca rüzgâr enerjisi projelerinde yer alıyoruz.

Sayfa Araçları