Digital Fleet age

Dijital Filo Çağında Rekabetçi Kalmanın Yolları

Teknoloji, dijitalleşmeyi benimseyen filolar ile benimseyemeyen filolar arasında giderek genişleyen bir fark yaratmaktadır. Öyleyse filolar, yakıt maliyetlerini düşürmek, toplam işletme maliyetlerini azaltmak ve karbon ayak izlerini küçültmek için yeni teknolojileri en iyi şekilde nasıl kullanabilir?

Yazar: Fleet Complete Baş Strateji Sorumlusu Sandeep Kar iş birliği ile Shell Ticari Yakıtlar tarafından hazırlanmıştır. Tarih: Şub 05, 2021

"Dijitalleşme yepyeni iş modelleri ortaya çıkarıyor... Bunlar, örneğin şehir koşullarında dur-kalk yapılan sırada yakıt performansını iyileştirmek için otonom sürüş teknolojisinin kullanılması gibi, çevresiyle etkileşime giren, daha verimli ve bulunduğu koşullara uyumlu hale gelen kamyonları temel alıyor. Bu teknolojileri kullanan filolar, daha fazla ciro yapmak için ihtiyaç duydukları içgörülere de sahip durumdalar."

Sandeep Kar

"Teknoloji, filo yöneticilerinin varlıklarına yaklaşımını gerçek anlamda değiştiriyor. Geçmişte mesele 'Bu kamyonla ne yapabilirim?' idi. Bu soru artık 'Bu kamyon benim için ne yapabilir?' şeklini aldı." Filo dijitalleştirme uzmanı Fleet Complete'in Baş Strateji Sorumlusu Sandeep Kar, dijital teknolojinin modern filolar üzerindeki etkilerini bu sözlerle açıklıyor.

Veri odaklı teknoloji, filoların yatırım getirisini en üst düzeye çıkarmaları için gerçek zamanlı yanıtlar vermesini sağlar, verimliliklerini ortaya çıkarır, işletme maliyetlerini azaltır ve son olarak, CO2 emisyonlarını düşürür. Yakıtın toplam filo maliyetlerinin %23'ünü oluşturmasının göz önüne aldığımızda1, tüm potansiyelini ortaya çıkararak yakıt tüketimini optimize etmenin yollarını bulma çabası, veriler aracılığıyla verimliliği artırma sürecinin önemli bir parçası haline gelmiştir.

Öyleyse filolar, yakıt maliyetlerini düşürmek, toplam işletme maliyetlerini azaltmak ve karbon ayak izlerini küçültmek için yeni teknolojileri en iyi şekilde nasıl kullanabilir?

employee in orange

Verilerin filolara bir yandan yardımcı olurken bir yandan meydan okumasının nedenleri

Atılacak ilk adım, eldeki sorunları belirlemektir. Filo yöneticilerine önümüzdeki üç yıl içinde karşılaşacakları en büyük zorluğun ne olacağı sorulduğunda, açık ara en yaygın olarak verilen yanıt (yanıt verenlerin %52'si) işletme verimliliğinin nasıl artırılacağı ile ilgiliydi2. Diğer bir %45'lik kesim ise yanlış yakıt seçiminin, planlı olmayan duruş süresine neden olduğunu belirtti.

Dijitalleşme süreci hızla ilerledikçe, dijitali benimseyebilen filolar ile benimsemeyenler arasında giderek genişleyen bir fark ortaya çıkıyor. İlk grup, yakıt yatırımından en fazla geri dönüşü elde etmek için araçlarını en yakın yük ile en iyi fiyata dinamik olarak eşleştirebilirken ikinci grup ise bu optimizasyon araçlarından yararlanamayıp yakıt tüketimi ve işletim maliyetlerini düşürme konusunda başarısız olur.

Aynı fark, performans izleme, veriye dayalı sürücü eğitimi ve genel maliyet kontrolü gibi alanlarda da oluşuyor. Bugünkü pazarda en verimli filoyu işletiyor olsanız bile, dijital gelişmelerin bir sonucu olarak ortaya çıkan potansiyel verimliliklere yanıt veremezseniz, rakipleriniz göz açıp kapayıncaya kadar sizi geçerler.

Kar, durumu şu sözlerle ifade ediyor: "Dijitalleşme yepyeni iş modellerini ortaya çıkarıyor. Bunlar, örneğin şehir koşullarında dur-kalk yapılan sırada yakıt performansını iyileştirmek için otonom sürüş teknolojisinin kullanılması gibi, çevresiyle etkileşime giren, daha verimli ve bulunduğu koşullara uyumlu hale gelen kamyonları temel alıyor. Bu teknolojileri kullanan filolar, daha fazla gelir elde etmek için ihtiyaç duydukları içgörülere de sahip durumdalar."

Ortalama bir kamyon, zamanın yaklaşık %28'inde yüksüz şekilde yola çıkar.

Filolar, yakıt harcamalarını azaltmak için verilerden nasıl yararlanabilir?

Yük komisyonculuğu platformları

Ortalama bir kamyon, zamanın yaklaşık %28'inde yüksüz şekilde yola çıkar3. Taşınan yükün manuel olarak eşleştirmesi söz konusu olduğunda bu, kaçınılmaz hale gelir. Bununla birlikte, yük komisyonculuğu platformları, nakliyatçılar ve müşteriler arasındaki bilgi farkını kapatarak filoların varlıklarından neredeyse tam olarak yararlanmalarını mümkün kılar. Uber Freight, iş modelinin Amerika Birleşik Devletleri'nde üç ayda 125 milyon ABD dolarının üzerinde bir gelir elde ettiğini gördükten sonra Avrupa kamyon pazarına uzanmayı hedefleyen şirketlerin, bu alana geçmeye ne kadar istekli olduğunun güncel bir örneğidir4.

Bu uygulama, yalnızca kilometre miktarından kısmakla kalmaz. Bunun yanı sıra, güzergahlarına daha yakın ve ekonomik açıdan uygun yükler bularak bu platformların kullanılması, kat edilen km sayısını azaltacak ve yakıt maliyetlerini azaltmaya yardımcı olur.

Telematik

Veri odaklı teknolojiler, sürüş stillerini iyileştirmeye de yardımcı olabilir. Örneğin, Shell’in Türk ilaç şirketi Sanofi ile yaptığı telematik çalışması, kazalarda %27 oranında azalma ve tortu kontrolü sağlayan katkı maddeleri içeren Shell FuelSave Diesel ile birlikte elde edilen %4.4 oranında yakıt tasarrufu sağlamıştır5. Filolar, telematik sistemlerindeki verileri kullanarak, sürücülerin ani fren yapmasını ve araçlarını yüksek devirlerde (rpm) sürmesini engelleyerek hem yakıtın boşa harcanmasının hem de başta rulmanlar olmak üzere araç parçalarının aşırı yıpranmasının önüne geçebilir.

Aynı filo yönetimi yazılımı, sürücülerin, mesafeyi kısmak, trafikten kaçmak ve teslimat sürelerini karşılamak için en uygun rotayı seçme gibi akıllı yolculuk planlaması uygulamaları kullanmasına da yardımcı olabilir. Birleşik Krallık hükümeti tarafından kısa bir süre önce yürütülen çalışmada, bu yaklaşımın yakıt maliyetlerini %15.4'e kadar azaltabileceğini öne süren bir araştırmadan bahsedilmektedir6.

Veriler ve öngörücü bakım

Filolar ayrıca, gelişen sorunları tespit etmek ve duruş süresi yaşamadan bunları düzeltmek için özellikle araçtaki bağlı sensörlerden gelen verileri de kullanabilir. Tahminlere göre, bu tür bir öngörücü bakım, planlı olmayan duruş süresini %30'a kadar azaltabilir7. Elbette, araçlarınızı en iyi çalışma koşullarında muhafaza ederek yakıt tüketimini azaltmaya ve güç çıkışını artırmaya da katkıda bulunabilirsiniz.

Tabii ki bakım, araçlarınızın yalnızca dışını iyi duruma getirmekle olmaz. Araçlarınızı standart kalitede bir yakıtla dolduracaksanız, filonuza verimlilik kazandırmak için öncesinde ince bir ayar yapmanızın pek de bir anlamı yoktur. Dijitalleşme, şirketlere bu tür ürünlerin en büyük verimlilik iyileştirmelerini yapabilecekleri, gerçeklere dayalı içgörü ve bilgi vererek ayrıcalıklı yakıt seçiminin kendilerine kattığı değeri en üst düzeye çıkarmasına yardımcı olabilir.

Örneğin, aktif tortu kontrolü sağlayan katkı maddelerine sahip farklılaştırılmış bir yakıt kullanmak, motorun8 karbon tortularından arındırılmasına yardımcı olur ve daha fazla tortu oluşumunu engeller (bu tortular yakıt enjektörlerinde biriktiğinde verimlilikte %2'lik bir kayıp ve motor yük çekme gücünde %2.5'lik bir azalmaya neden olur9). Bu, daha yüksek motor verimliliği ve daha düşük yakıt tüketimi ile sonuçlanır.

Yakıtı araç tipine, çevresine ve özel taleplere uygun hale getirmek için araç kullanımına ilişkin devam eden verileri analiz etmek, filoların mümkün olan en iyi verimlilik, performans ve güvenilirliğe ulaşmasına yardımcı olur.

man with touch device

Geleceğin filoları için doğru yakıt ortakları

Geleceğin dijital teknolojilerinden en yüksek faydayı elde etmek için filoların uygun enerji uzmanları ile bağlantı halinde olması gerekmektedir. Doğru iş ortağı, filo yöneticilerinin daha sonrasında yakıt tüketimini azaltmak için kullanabileceği ilgili modelleri tespit etmek için gereken veri analitiği ve tahmine dayalı teknolojileri toplamaları konusunda filolara yardımcı olabilir.

İşletmelerin %52'si, şirketleri için uygun olabilecek geleceğe yönelik enerji ve araç teknolojisi seçeneklerini anlamak için yardım alabileceklerini söylüyor2. Shell gibi uzmanlarla çalıştığınızda edindiğiniz bilgiler, bugün kullandığınız teknolojiden ve yakıttan en iyi şekilde yararlanmanıza yardımcı olabilir. Ayrıca bu, filonuzu kablosuz güncellemeler ve otonom araçlar gibi gelecekteki teknolojilere hazırlamanıza da yardımcı olabilir ve bu teknolojileri benimseyip hakim olanlara önemli bir rekabet avantajı vaat eder.

Araçları standart bir yakıtla dolduracaksanız, bir filoya verimlilik kazandırmak için öncesinde ince bir ayar yapmanızın pek de bir anlamı yoktur. Dijitalleşme, örneğin motor verimliliğini artırarak ve yakıt tüketimini azaltarak, şirketlerin ayrıcalıklı yakıt seçiminin kendilerine kattığı değeri en üst düzeye çıkarmasına yardımcı olabilir.

Filo verilerinizden en iyi şekilde yararlanın

Veri optimizasyonuna yönelik doğru bir yaklaşım benimsemek ve doğru yakıtı seçmek, filoların bugün maliyetlerinden önemli ölçüde tasarruf sağlamasına, gelecekte ise daha da büyük faydalara zemin hazırlamasına yardımcı olabilir.

Sandeep Kar, bu konudaki düşüncelerini, "Her geçen gün daha fazla filo çağa uymak ve işlerinin geleceğini sağlama almak için dijitalleşmeden yararlanıyor. Dijitalleşmeden mümkün olan en fazla getiriyi almak için filolar, zaman zaman harici bir koçluğa ihtiyaç duyuyor. Ve buna kesinlikle değiyor. Filo komisyonculuğu ve diğer dijital teknolojileri kullanan erken aşamadaki şirketlerin, son derece büyük çok uluslu bazı şirketlere halihazırda destek sağladığını gördük." şeklinde ifade ediyor.

Filo yöneticilerinin yaşayacağı ilk zorluk, dijitalleşmenin diğer unsurlarla bağlantılı doğasının ve yakıt seçimi gibi daha somut günlük meselelerin ve maliyetlerin anlaşılmasıdır. Bu faktörlerin arasındaki noktaları birleştirdiğinizde, veriler gün gibi ortaya çıkıyor ve dijitalleşmeye kucak açmak artık bir seçim değil bir gereklilik halini alıyor.

map touch

Dipnotlar

1. Global Fleet. (2019).Inside the pieces of the TCO pie. Kaynağından ulaşılabilir.

2. Turning Fuel into a Competitive Edge, Shell, 2018.

3. Davies, R. (2019). Digital freight matching will revolutionize the trucking industry—eventually.GetApp Lab. Kaynağından ulaşılabilir.

4. Busvine, Douglas (2019). Uber Freight launches in Germany, taking on local competition. UK.Reuters.com. Kaynağından ulaşılabilir.

5. Destination: Instant Insight, Shell Fleet Solutions.

6. How fleets can use driver behaviour and vehicle efficiency, UK Department of Transport, February 2018.

7. Park, J. (2019). How Data Is Changing Predictive Maintenance. Truckinginfo.com. Kaynağından ulaşılabilir.

8. Yakıt enjektörleri gibi temel yakıt sistemi parçaları

9. Fuel-Injector Fouling Causes Loss in Efficiency And Load-Pulling Power Paper, 2017, Shell.

Neden Shell Tİcarİ YakItlar?

Farklılaştırılmış Yakıt Çözümlerimiz

Emisyonları azaltırken işletim verimliliğini artırmak, bugün işletmeler için giderek büyüyen bir sorundur. Buna bağlı olarak, yakıt ve enerji seçimleriniz filo performansınızı önemli ölçüde etkileyebilir.

Toplam İşletme Maliyeti Faydaları

Maliyetlerinizi azaltmak ve işletme verimliliğinizi artırmanıza yardımcı olmak için bütüncül yaklaşımımızı keşfedin.