Kadın ferrari bilim insanı laboratuvarda çalışıyor

Laboratuvarın uğultusu

F1'in özü adrenalindir. Adrenalin her yerde var. Buna laboratuvar da dâhil. Özellikle de her Grand Prix sırasında Shell analistlerinin çalıştığı gezici bir pist kenarı laboratuvarı olan Shell Track Lab’de. Burada Scuderia Ferrari mühendisleriyle birlikte yorulmak nedir bilmeden çalışıyorlar, Ferrari’nin F1 otomobillerine gücünü veren dünya standartlarında yakıt ve yağları geliştiriyorlar.

Onlar Scuderia Ferrari takımının ayrılmaz bir parçası. Baskıyla nasıl başa çıktıklarını öğrenmek için onları yakaladık.

“Bu takımda olmak için tutkulu olmalısın. Eğer değilsen, beklentilerle ve iş yüküyle birleşen taleplerin altında kalırsınız.” O, her yarışta takımıyla birlikte yakıtların ve motor yağlarının test edilmesinden sorumlu Pist Kenarı ve Lojistik Yöneticisi Guy Lovett.

İyi bir yakıt, otomobilin motoruna rekabet için gerekli olan gücü verir, yağlar da motorun temiz kalmasına ve verimli çalışmasına yardımcı olur. Track Lab takımı, yarış hafta sonu süresince Ferrari mühendislerine rapor vermek için yakıt ve yağ örnekleri alarak test eder. Bu testler sonucu Ferrari mühendisleri yağdaki metalürjik örneklerinden otomobilin hangi kısmıyla ilgilenilmesini gerektiğini anlarlar. Shell örnek ve analizlerini bu kadar değerli kılan da budur.

Dan Jamieson bu işin ne kadar yoğun olduğunu anlatıyor. “Her yarış hafta sonu ekip Ferrari mühendisleri için 40 kadar test yapar. Eğer pist kenarında bir sorun olursa, bunun Ferrari mühendislerine dolaylı etkisi olur ve sonuç olarak tabi ki Ferrari’nin genel performansı etkiler. Üzerimizde baskı yaratan da bu noktadır. Takımı hayal kırıklığına uğratmak istemiyoruz.”

F1’de başarı ve başarısızlık arasındaki çizgi inanılmaz derecede incedir. İşte bu yüzden Shell Yakıt Geliştirme ekibi bütün yıl ürünlerini mükemmelleştirmek için çalışır. Drew’in açıkladığı gibi:

“Yapmaya çalıştığımız iyileştirmeler çok küçük ama etkileri çok büyük. Her karışımda küçük de olsa daha iyi sonuçlara ulaşmayı amaçlıyoruz. 1 beygir gücüyle 2 beygir gücü arasındaki fark 12 metreye kadar çıkabilir. Yarışın sonunda bu kazanç her şeyi değiştirebilir.”

Ama ekibin yakıt üzerinde çalışmaya başlayabilmesi için önce kitin piste eksiksiz çalışır şekilde geldiğinden emin olmaları gerekiyor. “Bu göründüğü kadar kolay değil,” diyor Dan gülümseyerek.

Alan Wardle ve bir başka pist kenarı analisti Louise Coppack de buna gülümsüyorlar. “Bir keresinde Spa’dayken normalde kurulması 4 saat süren kiti kurmak 12 saat aldı. Kitin bazı parçaları bozuldu, güç kaynağı sorunları yaşadık, hatta yedek kit bile çalışmadı. Olabilecek bütün aksilikleri yaşadık. Çok hızlı düşünüp, çözümler bulmalısınız, yedek planlarınız olmalı, bu çok büyük bir baskı ama işin bir parçası.”

“Başarısız olma lüksümüz yok,” diyor Dan ve bütün ekip başını sallayarak onaylıyor. “Baskı özellikle dışarıdaki yarışlarda (Avrupa dışında) çok yoğun. Bazen oraya gittiğimizde neyle karşılaşacağımızı bilemiyoruz. Olmaz denilen şeylerin olabileceğini öğrendik.”

Ama bu, motor sporlarının en ikon kuruluşunun bir parçası olmak için ödenen küçük bir bedel ve ekibin tamamı çok inatçı. 

Ian Albiston pist kenarı ve lojistik sorumlusudur. “Bize Ferrari ailesinin çok büyük bir parçası olduğumuzu hissettiriyorlar. 2003’de Japonya’da Schumacher’in kazandığı yarışı hiç unutmayacağım, bir önceki gece hiç uyumamıştım. Çok kaygılıydık. Yarış tam bir işkenceydi. Sonunda kazandık ama gerçekten zorlu bir yarıştı. Yarıştan sonrası ne geceydi amai!”

Yağlar proje lideri Mark Wakem ve Yakıtlar proje lideri Mike Evans her yarıştan önce ürün geliştirmeden sorumlular. Çok emek isteyen bir iş ama doğru karışımları bulduklarında bundan daha iyi bir his olamaz. 

“Ferrari Takım Sorumlusu," diyor Mark, "İspanya’da geliştirdiğimiz ve teslim ettiğimiz yeni yakıt için Shell’e bizzat teşekkür etti." Sürücüler bile bize teşekkür etti. Takımın bir parçası olmak ve işimizin takdir edilmesi çok güzel bir şey. Bir takımın, ancak en zayıf parçası kadar başarılı olabileceğini biliyoruz. İşte bu nedenle tüm yıl daha iyi ürünler geliştirmek için çabalıyoruz.” diyor.  

Mike da aynı fikirde ve son zamanlarda medyada yakıt analizlerini duymanın hiç de sıra dışı olmadığını söylüyor. “2014 yönetmelikleri işimizin önemini daha da artırdı. Geçenlerde David Coulthard’ın Shell yağ analiziyle ilgili konuştuğunu duyduk. Bu, sürecin nasıl ayrılmaz bir parçası olduğumuzu gösteriyor. Böylesine ödüllendiren bir iş bu.” 

Yönetmeliklerdeki son değişiklikle yakıt ve yağ karışımları, denklemin hiç olmadıkları kadar önemli parçaları oldular. Bu takım, bu değişikliğe dünden hazırdı.

Guy Lovett ve Kimi Raikkonen shell v-power’ı tanıtıyor

SHELL TRACK LAB: SCUDERIA FERRARI İLE EN ÖNDE

Her sezon, Formula 1® boyunca Scuderia Ferrari’ye teknik destek sağlamakla görevli en az iki Shell Track Lab takımı üyesi planlanmış tüm yarışlarda hazır bulunur, görevleri yakıt ve yağ analizi yaparak yakıtın kurallara uygunluğundan emin olmak ve yağda motorun aşınma izlerini tespit etmektir.

Shell’in Scuderia Ferrari ile olan İnovasyon Ortaklığının en ön sıralarında bulunmak şüphesiz çok güzel bir ayrıcalık, bu ayrıca spordaki en başarılı takımı daha da başarılı kılmak amacıyla iki şirketin birlikte yaptığı işleri değerlendirmek için oldukça iyi bir bakış açısı sağlıyor.

“Formula 1’de çalışmak heyecanlı bir iş ama ister dünyadaki milyonlarca yarış tutkunundan biri olun, ister bir Shell müşterisi, Shell’in bu sporun en iyisi olan Scuderia Ferrari’yle yaptığı geliştirmeler gerçekten çok daha heyecan verici,” diyor Shell Motor Sporları İnovasyon Müdürü Guy Lovett.

“2015’te Maranello’daki herkesle olan sıkı işbirliğimiz, çok büyük adımlar atmamızı sağladı ama her şey pistteki performans için değil. Shell yollardaki müşterilerine en iyi ürünleri sunabilmek için etkin geliştirme ve tanıtım ortamı sağladıkları için, motor sporu ortaklarının tümüyle çalışmaktadır. Scuderia Ferrari’yle yaptığımız iş, bunun önemli bir parçasıdır.”

Formula 1’in Shell ürünlerini ve teknik üstünlüğünü tanıtmak için ideal bir platform olduğu yadsınamaz. 2015'te SF15-T Formula 1 güç ünitesine %25 performans kazancı sağlayan ve her turda yarımşar saniye, tüm yarışta toplamda 30 saniye kazandıran Shell V-Power yarış yakıtı ve PurePlus Teknolojisiyle üretilen Shell Helix Ultra yarış yağları göz önünde alındığında bu özellikle doğrudur.

50 Shell bilim insanı İnovasyon Ortaklığına her yıl 21.000 saat emek vermemiş olsa bu büyük başarı mümkün olmayacaktı. Sebastien Vettel’in 2015'te FIA Formula 1 Dünya Sürücüler Şampiyonasında üç yarış kazanmasını ve üçüncü olmasına yardımcı olan da işte bu kendini adamışlıktır; bu, Shell'in takımın bu sezon daha da geliştirmesini umduğu büyük bir başarıdır.

“Takım başarılı olunca bu başarıdaki rolünüzle gurur duymamak elinizde değildir, bu da yaptığımız işin harika yararlarından birisidir,” diyor Shell Trackside Analisti Alan Wardle.

Shell Formula 1 Pist Kenarı Teslimat Sorumlusu Ian Albiston da aynı hisleri paylaşıyor, kendisi 15 yıldır Shell ve Scuderia Ferrari ortaklığının önemli bir parası olduğu için yorumları dikkate değer.

Diyor ki:“Yarışlarda da, Maranello’daki fabrikada da, kendimizi takımın gerçek birer parçası gibi hissediyoruz ve profesyonel hayatlarımızda o şaha kalkmış atın bitiş çizgisini en önde geçtiğini görmekten daha heyecan verici az şey vardır.”

Bunlar duygulandıran sözler, ama bu bağlamda ele alındığında kesinlikle anlaşılabilir. Alanınızın zirvesinde çalışmak yeterince heyecanlı olabilir; Shell Track Lab takımının her gün yaptığı işte bu elbette böyledir. Ancak Formula 1’in doğası gereği zaten heyecanlı olan dünyasında ve Scuderia Ferrari gibi efsanevi bir kuruluşta çalışırken hissettiğiniz fazladan biraz heyecandan dolayı kimse sizi suçlayamaz.

Hiç şüphesiz bu sene ilk sezonuna başlayacak olan en yeni Shell Track Lab üyemiz Jennifer Plückhahn da böyle hissedecek. Yalnızca 22 yaşındaki biri için burası insanın gözünü korkutacak bir ortam gibi gelebilir ama Jennifer, Shell’de stajerlik yaparak büyüdüğü için her yarışta Scuderia Ferrari’nin teknik servisine kapsamlı katkılar yapmaya çoktan hazır.

Diyor ki: “Takıma katıldığım için çok heyecanlıyım. Testlerle ilgili tecrübe kazandım ve artık yarışlara gideceğim için heyecanlıyım. Maranello’daki Scuderia Ferrari fabrikasında da vakit geçirdim ve orada yeni gezici laboratuvarda çalıştım. Eğitimimi Shell’de bu kadar heyecanlı bir işte kullanacak olmak gerçekten harika.”

Bu arada, Avrupa dışındaki her yarışa götürülen o gezici laboratuvar, daha hafif ve daha kolay taşınır olması için tamamen yeniden dizayn edildi. Dünyanın her köşesini ziyaret eden Formula 1 programında böyle tasarruflar yapmak bu özel Shell programının karbon ayak izini azaltmak için çok önemli.

“Formula 1 inovatif teknoloji ve uzay çağı malzemesi kullanmaya çalışmasıyla biliniyor, gezici laboratuvar için durum farklı değil, çünkü her yere karbon fiber koyduk!” Diyor Pist Kenarı Analisti ve laboratuvarın ağırlığını tam %20 azaltan bu dönüşümün büyük çoğunluğunun yönetiminden sorumlusu Drew Stinton.

“Yarışlardaki işimiz Scuderia Ferrari'nin performansı için çok önemli, sadece bir hafta sonunda 40’tan fazla yakıt, 30’dan fazla yağ testi yaptığımız oluyor. Ancak laboratuvarda yaptığımız iş daha soyut ve az kişi görüyor, ama Shell’in Formula 1 programında alınabilecek en yüksek verimi alması için çok önemli.”

Bunlar, Shell’in Scuderia Ferrari ile İnovasyon Ortaklığı’na katkıda bulunan herkes için, en çok da 11. FIA Formula 1 Dünya Constructors’ Şampiyonasında™ takıma güç verecek olan Track Lab Takımına heyecanlı zamanlardır.