Glenn Wilson

Sektörde 35 yıldan fazla deneyime sahip bir Otomotiv Mühendisi. Kendisi Shell’in Motor ve Araç Teknolojileri takımının bir parçasıdır ve geliştirme programının ilk günlerinden beri Shell V-Power yakıtlarıyla çalışıyor.

Nasıl bizim sağlıklı kalmak için günde beş öğün meyve veya sebze tüketmemiz gerekiyorsa, otomobilinizin veya motosikletinizin motoru da iyi bir diyete ihtiyaç duyar.

Glenn Wilson, 25 yıldan uzun süredir Shell için çalışan bir Otomotiv Mühendisidir. Zengin tecrübesi onu motor diyetisyeni gibi bir şey yapıyor ve motorların tam olarak ihtiyacı olan diyet içeriğini biliyor.

En iyi performans yakıtımızı üretmenin anahtarı, motorun kalbinde tam olarak neler olduğunu anlamaktır: yakıt ve motor parçalarının etkileşimi. Otomobilinizin iyi bir performansı olmasını istersiniz ve yakıt bunda çok büyük bir rol oynayabilir.

Peki Shell V-Power Nitro+ nasıl çalışıyor? Glenn’den bize bir motorun anatomisini anlatmasını istedik.

Yanma Odası

Burası motorun akciğerleri ve kalbi; burada hava emiliyor, yakıtla birleştiriliyor ve sonra karıştırılıyor, döndürülüyor, yakılıyor, sonra da egzoza bırakılıyor. Bu, dört zamanlı Otto döngüsü olarak bilinir.

Benzinli motorlarda, bujiler yanmayı başlatır, bu akıcı yanma bir basınç oluşturur ve pistonları aşağı iter. Ancak, bazı petrol bazlı yakıtlar yüksek basınç ve sıcaklık altında kendiliğinden yanma eğilimi gösterebilirler. Bunun sonucu olarak küçük düzensiz patlamalar olur ve “vuruntu” veya “vızıltı” sesleri duyulur. Sonuç olarak, motor performansında düşüş ve bazı ağır durumlarda kalıcı hasar oluşabilir. Benzinin oktanı yakıtın bu vurmalara karşı ne kadar dirençli olduğunun bir ölçüsüdür.

“Yanmanın zamanlaması yanan yakıttan motora efektif enerji transferi için son derece önemlidir. Yüksek oktanlı yakıt, daha erken ateşlemeyi sağlar, bu da pistonun daha efektif ve uzun süre aşağı itilebileceği anlamına gelir.” diyor Wilson.

Yakıt enjektörlü otomobil motoru

Yakıt Enjektörleri

Yakıt enjektörlerinin görevi yakıtın havayla tam olması gereken düzende ve miktarda karıştırılmasıdır. Bir dizel motorda, insan saçından daha kalın olmayan deliklerden yüksek basınçlı yakıt enjekte edilmelidir.

Bazı yakıtlar enjeksiyon deliklerinin bozulmasına yol açabilir, bu da püskürtme düzenini bozar, yanmanın gerektiği gibi gerçekleşmemesine ve güç kaybına sebep olur. “Özellikle dizeller enjektör tortularına karşı çok hassastır ve bu püskürtme düzenini çok etkiler,” diyor Wilson.

Shell V-Power Nitro+ Diesel aktif motor koruması yoluyla motora eski gücünü tekrar kazandırmak ve motoru korumak için geliştirilmiştir.

Otomobil motorunun giriş valfleri

Giriş Valfleri

Bunlar bir dakikada birkaç yüz sefer açılıp kapanırlar; motorun tasarımına göre sadece havayı veya hava ve yakıt karışımını yanma odasına alırlar. Konvansiyonel girişli yakıt enjeksiyonlu benzinli motorlarında, giriş valfleri tortu oluşumuna müsait olabilir ve bunun potansiyel olarak yıkıcı etkileri olabilir.

“Eğer benzin giriş valfleri tortu oluşumuna eğilimli ise, motorunuz hızlanırken güçsüz düşen bir motora dönüşebilir, yani bu daha az güce ve daha zayıf tepkilere sebep olur,” diyor Wilson.

Shell V-Power Nitro+ motorunuzun performansını düşürebilecek tortular üzerinde anında etkili olmaya başlar.

Piston segmanları

Piston segmanları, pistonla silindir duvarı arasında bir sızdırmazlık oluşturacak ve silindir çapını bir dakikada birkaç bin kez aşağı ve yukarı kaydıracak şekilde tasarlanmıştır.

“Motorun içi zorlu bir ortamdır, özellikle de piston çalışma aralığının üstünde ve altında, piston hızının efektif olarak sıfır olduğu yerlerde. Kayganlığı devam ettirmek zordur ve piston segmanları ve silindir duvarları arasında sürtünme oluşabilir,” diyor Wilson.

Bu parçalar arasındaki arayüzü kayganlaştırmak oldukça zor.  Segmanlar kayganlaştırma yağının yanma alanına geçmesine önlemek için sıkı bir mühür oluşturmalıdır, aksi durumda motorun emisyonu artabilir ve yanma gazları kartere girebilir.

Burada Shell teknolojisinin bir başka eşsiz özelliğini görüyoruz: “Shell V-Power Nitro+, önemli motor alanlarında özellikle piston takımlarında sürtünmeyi azaltmak için tasarlanmış Sürtünme Engelleyici Teknoloji (FMT) içerir. Bu şekilde, motorun daha serbest hareket etmesini ve daha iyi hızlanma ve güç iletimi sağlayacak olan değerli enerjinin kullanılabilmesini sağlar. Bu Scuderia Ferrari ile teknik ortaklığımızdan öğrendiklerimizin Shell müşterilerine nasıl katkı sağladığının sadece bir örneği.”

Sürücülerde Daha Fazlası

Bir motorun anatomisi: Kalbin durumu

Dört zamanlı motor neredeyse 150 yıl önce patentlendi ve o zamandan bu yana pek çok şey değişti. Modern motorlar çalışırken yakıtınıza ne ololduğunu açıklamaya çalışıyoruz.