Jump menu

Main content |  back to top

BASIN BÜLTENİ

SHELL ECO-MARATHON 2010’DA TÜRK EKİPLERİ BAŞARILI SONUÇLARA İMZA ATTILAR

Shell tarafından sürdürülebilir enerji konusunda bilinç yaratmak ve yakıt verimliliğini teşvik etmek amacıyla düzenlenen ve bu yıl 26.’sı gerçekleştirilen Shell Eco-Marathon 2010 yarışında, Türk ekiplerinden Şişli Terakki Fen Lisesi 2. olurken Boğaziçi Üniversitesi 14.lüğe ulaştı.
Shell Eco-marathon 2010

Türk ekipleri, birbirinden yaratıcı tasarımları ve başarılı performanslarıyla Shell Eco-marathon 2010’da rüzgar gibi estiler. ‘En az yakıtla, en fazla mesafe nasıl kat edilir?' sorusuna yanıt arayan ekiplerden: 

  • Terakki Vakfı Özel Şişli Terakki Fen Lisesi, etanol yakıt tipinde prototip kategorisinde 2. oldu. 
  • Şehir arabaları kategorisinde 67 adet ekip ile birlikte yarışan Sakarya Üniversitesi’nden SETT ekibi,  hidrojen yakıtı ile çalışan SETTAR isimli araçlarıyla finalde 7.olma başarısını gösterdi. 
  • Boğaziçi Üniversitesi’nin otomobili “BUHAR” ,1 litre yakıt eşdeğeri hidrojen yakıt piliyle  1078 km. yol kat ederek prototip kategorisinde 14. oldu. 
  • ODTÜ ekibi de yine 1 lt yakıt eş değeri hidrojen ile prototip kategorisinde 19.luğa ulaştı. 

Dünya genelinde 24 ülkeden lise, teknik lise ve üniversite öğrencilerinin “en az yakıtla en fazla yol alan” araçları tasarlayıp üreterek yarıştıkları, Shell Eco-Marathon’a bu yıl Türkiye’den 9 farklı ekip katıldı. 6-7 Mayıs tarihlerinde Almanya’nın Berlin şehrindeki EuroSpeedway Lausitz pistinde yapılan ve toplamda 24 ülkeden 200 okul ve 221 öğrenci takımının yarıştığı Shell Eco-Marathon 2010, bu yıl da hem teknik hem de yaratıcılık anlamında yeniliklere ve ekipler arasında büyük bir çekişmeye sahne oldu.

Yarışlarda bu yıl; dizel, etanol, gazdan sıvıya dönüştürülmüş yakıtlar (GTL), hidrojen, LPG, benzin ve güneş enerjisi kullanan takımlar;  pisti geçen yıldan tanıdıkları için, daha iyi sonuçlar elde ettiler. Uzun süredir kırılmayı bekleyen rekorlar da bu yıl arka arkaya geldi. Fransız Nantes Üniversitesi Polyjule Politeknik Üniversitesi Öğrencileri  hidrojenle çalışan araçlarıyla, 1 litre yakıtla 4414 km yol kat ederek rekor kırdı. Bu rekorla 2005’te İsviçre’den katılan Zürih Politeknik Okulu öğrencilerinin hidrojenle çalışan araçlarıyla kat ettikleri 3836 kilometrelik rekorunu da egale etmiş oldu.

Türk ekipleri pistteki başarılarının yanında, sempatik ve arkadaşça tavırları ile de dikkat çektiler. Dostluk havası içinde geçen etkinliğe katılanlar;  yarış heyecanı ve tatlı rekabete tanıklık etmenin dışında; sürdürülebilir enerji ve yakıt verimliliği konusundaki eğitim atölyelerine de katılarak konunun uzmanlarından bilgi alma şansına sahip oldular. 

Shell Eco-Marathon 2010 ile ilgili bir açıklama yapan Shell & Turcas Kurumsal İletişim Müdürü Yankı Özkan; Türk ekiplerinin başarılarıyla gurur duyduklarını ifade ederek;  Shell Eco-Marathon etkinliğinin; yeni ve çevre dostu teknolojiler geliştirmeleri için öğrencilere fırsat sunan çok önemli bir platform olduğunu belirtti. Özkan; “Her sene olduğu gibi bu sene de takımların yarışmaları hayli heyecanlı ve çekişmeli geçti. Türk ekipleri çok özgün tasarımlarla yarışa iyi hazırlandılar. Yarışlarda bir sorun yaşamadan elde ettikleri başarılı sonuçlardan dolayı tüm ekipleri ayrı ayrı kutluyorum. Bu başarı için Shell Ailesi olarak kendilerine teşekkür ediyoruz.”  dedi.

AVRUPA’NIN EN ZEKİ SÜRÜCÜSÜ YARIŞMASI
Bu yıl Shell Eco-marathon 2010 kapsamında düzenlenen en ilgi çekici etkinliklerden biri de;  “Shell FuelSave 1 Liter Challenge-Europe’s Smartest Driver” yarışı oldu. Shell Eco-Marathon’un uzantısı niteliğinde olan yarışta; Türkiye’yi temsilen yarışmaya katılan İbrahim İlkbahar, 1 lt Shell Fuelsave yakıtı ile 22,5 km yol kat ederek yarışmada 2. oldu ve 250 euro’luk yakıt ödülü kazandı. 


TÜRK EKİPLERİN SPONSORLARI
Türk ekiplerine hazırlanma sürecinde, organizasyonun ana sponsoru ve düzenleyicisi Shell danışmanlık desteği verdi. “Michelin” firması okulların ‘araç lastiği’ni sağladı; araçların nakliyesi Karınca Lojistik tarafından gerçekleştirildi. Araçlarda kullanılacak teknik malzemeler ise 3M tarafından temin edildi. Shell Eco-marathon’da projelerinin tasarımından finansmanına kadar tüm yönetiminden sorumlu olan öğrenciler de kendi sponsor firmalarını bularak çok sayıda şirketten ekipman ve maddi destek sağladı.

Türkiye’den Shell Eco-marathon 2010’da yarışan okullar:

Türkiye’den Shell Eco-marathon 2010’da yarışan okullar:

Şehir arabaları (Urban Concept) kategorisi:

Prototip kategorisi:

Sonuç

Yıldız Teknik Üniversitesi

Boğaziçi Üniversitesi

 

Yeditepe Üniversitesi

Eskişehir Anadolu Üniversitesi

 

Sakarya Üniversitesi

Yıldız Teknik Üniversitesi

 

 

Eskişehir Atatürk Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi

 

 

Özel Şişli Terakki Fen Lisesi Ortadoğu Teknik Üniversitesi

 

TÜRKİYE’DEN KATILAN EKİPLER

Anadolu Üniversitesi :
Malzeme Bilimi ve Mühendisliği, Elektrik Elektronik Mühendisliği, Çevre Mühendisliği, Porsuk MYO-Makine, SHYO Havacılık Elektroniği bölümleri lisans öğrencilerinden oluşan “Hidromobil” ekibi; Shell Eco-marathon 2010’a “Hidrojen Enerjili Araç” kategorisinde tasarladıkları otomobilleri  ''Hidroana ERA'' ile katıldı. Prototip kategorisinde yarışmaya katılan ekip sıralamada 96’ıncı oldular. “Hidromobil” ekibi 2008 yılında TÜBİTAK tarafından düzenlenen Hidrojen Enerjili Araba Yarışması’nda 16 rakip arasından sıyrılarak üçüncülük ödülü almış, TÜBİTAK Hidromobil 2009’da da 4.’lük ve 6.’lık elde etmişti.

Boğaziçi Üniversitesi :
 “BUHAR” ekibi, Shell Eco-marathon’da geleceğe yönelik araçları anımsatan prototip kategorisinde, Hidrojen ile çalışan BUHAR-II isimli araçları ile yarıştı. Boğaziçi Üniversitesi’nin otomobili “BUHAR” ,1 litre yakıtla 1078 km. yol kat ederek prototip kategorisinde 27. oldu. Bu sene araçlarında yaptıkları yenilikler ile 2500 km/litre hedefini gerçekleştirdiler. Yarıştan sonra Shell Eco-marathon’da edindikleri tecrübeleri anlatan kısa bir film hazırlamayı planlıyorlar. 

Eskişehir Atatürk Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi:
ATAMES isimli ekip,  benzin ile çalışan ESATA 2010 isimli araçlarıyla  prototip kategorisinde yarıştı. Yarışı sorunsuz tamamlayan ekip prototip kategorisinde 73’üncü olma başarısını gösterdi.

ODTÜ:
Hy-Tech Racing ekibi,  hidrojen ile çalışan Evrim isimli araçlarıyla prototip kategorisinde yarıştı. Bu sene yarışmaya ikinci kez katılan ekip yarışmayı 90’ıncı sırada bitirdiler.

Sakarya Üniversitesi:
SETT ekibi, Urban kategorisinde Hidrojen yakıtı ile çalışan SETTAR isimli araçlarıyla yarıştı. Şehir arabaları kategorisinde 67 adet ekip ile birlikte yarışan Sakarya Üniversitesi’nden SETT ekibi,  Hidrojen yakıtı ile çalışan SETTAR isimli araçlarıyla finalde 34’üncü olma başarısını gösterdi. ''Günümüzde enerjinin korunumu ve SETTAR'' temalı kısa film çalışması yapmayı planlıyorlar.

Terakki Vakfı Özel Şişli Terakki Fen Lisesi :
Ekip, fütüristik araç tasarımlarını içeren prototip kategorisinde etanol ile çalışan Terakki-6 isimli araçlarıyla yarıştı.. Shell Eco-marathon’a 6 yıldır katılan Şişli Terakki Fen Lisesi  2009 yılında 1 L etanol ile 416 km yol kat ederek kendi klasmanında 3.’lük derecesini elde etti. Her yıl güvenlik ve teknik kontrollerden geçmeyi başaran ekip, 2010’da da  1 lt ethanol ile 375 km yol kat ederek 55’inci olma başarısına ulaştılar.  

Yeditepe Üniversitesi:
HYDRO 7 ekibi, hidrojen ile çalışan araçlarıyla urban kategorisinde yarıştı.

Yıldız Teknik Üniversitesi :
Güneş Enerjili Sistemler Kulübü ekibi,  hidrojen ile çalışan farklı kategorilerde iki ayrı araç projesi ile yarıştı. Yarışlara, prototip kategorisinde YILDIZ isimli, urban kategorisinde ise YAVUZ isimli araçları ile katıldılar.

SHELL ECO-MARATHON GENEL BİLGİ

EKİPLER İKİ KATEGORİDE YARIŞIYORLAR
Gençleri sürdürülebilir kalkınmaya ve enerji tasarrufuna katkıda bulunmaya teşvik eden Shell Eco-Marathon’da ekipler yarışa;  “Prototipler” ve “Şehir Konsepti”(Urban Consept) adlı iki kategori altında katılıyor ve geleneksel yakıtlarla yeni yakıtların denendiği araçları yarıştırıyorlar. Prototipler; geleceğe dönük fütüristik tasarımlara sahip, geleceğin otomobilleri andıran modeller.  Şehir Konsepti (Urban Concept) arabaları ise geleneksel taşıtlardan ilham alınarak tasarlanıyor ve dış görünüş olarak yol amaçlı, bilindik otomobil modellerine benziyor. Yarışlarda son yıllarda, “Şehir Konsepti” kategorisinin popülaritesi gittikçe artıyor. Geçen yıl yarışa Şehir Konsepti kategorisinde 58 ekip katılırken bu yıl sayı 67’ye çıkmış durumda. Yarışmada, kimi ekipler, mevcut fosil yakıtları ve LPG’yi en iyi biçimde kullanmaya çalışırken kimileri de biyo-yakıt, güneş veya hidrojen gibi yeni alternatif enerji kaynaklarının ve sürdürülebilir yakıtların avantajlarını vitrine çıkarma fırsatı buluyorlar.
Dünya çapında birçok ülkeden binlerce öğrencinin daha az yakıtla daha fazla yol almayı amaçlayan araçlar tasarlayıp, ürettikleri ve yarışarak test ettikleri Shell Eco-Marathon yarışması 26 yıldır düzenleniyor. Shell Eco-marathon projesi, 1985 yılı itibarıyla sürdürülebilir ulaşım sorununun ortaya çıkması ve Shell Grubu tarafından bu sorunun üstesinden gelinmesine katkı sağlamak amacıyla düzenleniyor. Proje, Shell Grubu’nun Avrupa’daki en büyük sosyal sorumluluk girişimlerinden biri ve Shell Türkiye, Shell Grubu içerisinde projeyi yaklaşık 7 yıldır en iyi uygulayan ve en fazla katılımın olduğu ülkelerin başında geliyor.

Shell Eco-marathon’un temel ilkesi; en uzun mesafeyi en az yakıtla ve en az emisyonla kat edebilecek bir aracın tasarımını ve üretimini gerçekleştirmek. Yakıt olarak dizel, benzin ve LPG gibi geleneksel yakıtların yanı sıra; güneş, elektrik, hidrojen, biyoyakıt gibi alternatif enerji kaynakları da kullanılabiliyor. Ekipler, emniyet kurallarına uydukları sürece hayal dünyalarının peşine takılıp istedikleri yenilikçi yakıtı deneme hakkına da sahip. Takımlar, sürtünmeyi azaltıcı ve verimliliği artırıcı araç tasarımları ve yakıtlarla kendi araçlarını kendileri yaratabiliyor ya da günümüzde kullanılmakta olan konvansiyonel araçlara benzer araçları modifiye ederek de yarışmaya katılabiliyor.

Farklı enerji kaynaklarını adil bir şekilde değerlendirmek için ekipler belirlenen süre içinde yine kendileri için belirlenmiş bir mesafeyi kat etmek zorunda. Yarış sonrasında, harcanan yakıt miktarı hesaplanıyor ve Avrupa için kilometre/litre eşdeğeri, ABD için mil/galon eşdeğeri ile ifade ediliyor. En uzun mesafeyi kat eden ekip yarışın galibi oluyor.